Een boek en website over de geschiedenis van elektronische muziek in België
Een van de allereerste keren dat Belgen in aanraking kwamen met elektronische muziek was op de Wereldtentoonstelling in 1958. Tijdens deze beurs die Brussel zijn iconische Atomium gaf, dompelde het Philips-paviljoen bezoekers onder in een acht minuten durende performance van licht, architectuur, kleur, beeld en geluid. Het paviljoen werd ontworpen door architecten Le Corbusier en Xenakis als een naoorlogse viering van technologische vooruitgang en presenteerde het ‘Poème Electronique’, een elektronisch gedicht gecomponeerd door Edgar Varèse. Het aanwezige publiek was er zich toen niet van bewust, maar het was getuige geweest van het geluid van de toekomst, al zou dat nog zeker twintig jaar op zich laten wachten.
Fast forward naar juni 2019, toen de internationaal gevierde Belgische modeontwerper Raf Simons het R&S Records-logo gebruikte in zijn lente/zomer 2020-collectie. Het embleem – een zwart paard op een groene achtergrond – kreeg in 1983 vorm en werd net zo legendarisch als de output van het Gentse label, geliefd door fans van elektronische muziek over de hele wereld. Door het logo over een Parijse catwalk te sturen, bracht Simons hulde aan de elektronische muziek die hem begeesterde toen hij opgroeide in een land zo klein maar tegelijk zo inspirerend: België.
Wat heeft Simons en zoveel andere Belgische creatieve zielen precies gevormd? Gelegen in het hart van het continent, is de identiteit van het land nogal moeilijk te vatten als je van buitenaf kijkt. Met zijn complexe regeringsstructuur, drie officiële talen en strategische politieke locatie, heeft deze zogenaamde “cockpit van Europa” een eigenheid die zelfs zijn inwoners moeilijk kunnen definiëren.
In deze complexe content ontstond een soort magie toen Belgen hun eigen unieke smaken en geluiden assembleerden. Ze brachten bewegingen op gang en creëerden nieuwe standaarden in alle lagen van de elektronische muziekscene: artiesten en dj’s, labels, clubs, festivals, promotoren, boekingskantoren, media en hard- of softwarefabrikanten. Van de invloedrijke popcorn- en discoscenes van de jaren zeventig, de new wave-, EBM- of new beat-bewegingen van de jaren tachtig en de bloeiende house- en technorage van de jaren negentig, via R&S Records, Crammed Discs, USA Import, Music Man, Eskimo Recordings, Fuse, Culture Club, I Love Techno, Kozzmozz, Tomorrowland of de Fruity Loops-software, tot Telex, Technotronic, Front 242, Soulwax, Amelie Lens, Charlotte De Witte of de snelgroeiende nieuws spelers Kiosk Radio, C12, Kompass of Crevette Records. De lijst is lang en blijft maar groeien.
Dit boek wil een uitgebreid overzicht bieden van elektronische muziek en de daarmee samenvallende clubcultuur in België. Door de historische lijnen van Expo ’58 tot vandaag te volgen, onthult het boek wortels en evoluties, brengt het verhalen van dj’s, producers en labeleigenaren en zoomt het in op de fundamenten waarop deze scene is gebouwd. Aan de hand van interviews, getuigenissen, playlists, archiefstukken en foto’s schetst het boek een groter geheel. Wie waren de invloedrijke makers, vernieuwers, avant-gardisten en buitenstaanders en wat waren de bepalende trends? Welke verbindingen kunnen we blootleggen doorheen ruimte en tijd, tussen steden en scenes binnen en buiten België, dat ondanks haar kleine formaat uitermate actief is als internationaal kruispunt in Europa en de rest van de wereld? En welke verhalen zijn tot nu toe nog niet verteld en verdienen onze aandacht?
Dit boek wil ook een community-project worden, ondersteund door bijdragen van binnenuit. Het zal daarom een website en nieuwsbrief opzetten en aan de hand van sociale media en evenementen een blik geven op de voortgang, door teksten en items in het boek en de getuigenissen en archieven die verzameld worden (bv. flyers over het nachtleven, memorabilia, …) te delen. En om de community nog meer te betrekken, zal het een beroep doen op schrijvers, fotografen, creatievelingen en iedereen die wil bijdragen aan dit ambitieuze project. Last but not least wil dit project verhalen coproduceren op verschillende andere platformen naast het boek, zoals video, radio of podcasting
TIMING
* 2024: lancering website
* 2025: publicatie boek
HOE KAN JE HELPEN?
Op heel veel verschillende manieren!
* Wil je meewerken aan het project en op wat voor manier dan ook bijdragen?
* Heb je archiefmateriaal om te delen (vb. flyers, memorabilia, …)?
* Heb je een goed verhaal te vertellen?
* Ken je iemand voor wie het interessant zou kunnen zijn om mee te doen?
* Heb je een community waar je ons project wilt delen?
Stuur ons een mailtje: info@ravelittlebelgium.be
Alvast bedankt voor je bijdrage!
WIE ZIT HIER ACHTER?
Koen Galle: oprichter & hoofdredacteur
Koen Galle (°1983) is muziekjournalist, DJ, labeleigenaar, radiopresentator, vinylverzamelaar en liefhebber van elektronische muziek. Tussen een brede waaier aan freelance jobs voor klanten als Humo, Listen Festival, Soundsystem.be en vele anderen, werkte hij vijf jaar voor nationale radiozender Studio Brussel en richtte hij de Belgische versie van de innovatieve muziekstreamingdienst 22tracks.com op. Onder zijn alter ego Kong DJ staat hij al twee decennia achter de draaitafels van onder meer C12, Horst, Listen Festival, Fuse, I Love Techno, Pukkelpop, Tomorrowland en het invloedrijke webplatform Boiler Room.
Voor zijn boek Belgium: The Vinyl Frontier, gepubliceerd in 2014 in samenwerking met Red Bull België, interviewde hij zeven Belgische platenverzamelaars bij hun thuis met fotograaf Thomas Sweertvaegher als een vlieg aan de muur. Verder levend als digitaal project interviewde Koen nog eens 40 verzamelaars, waardoor hij een grondig beeld kreeg van deze unieke subcultuur. In maart 2021 publiceerde hij zijn tweede boek Missing The Club, een uiterst persoonlijke getuigenis als muziekjournalist en DJ te midden van een wereldwijde pandemie. Verder heeft hij de geschiedenis beschreven van invloedrijke Belgische platenwinkels zoals Wally’s Groove World, Music Mania of Doctor Vinyl en heeft hij onlangs het verhaal van het Belgische invloedrijke label SSR Records blootgelegd voor de internationale muziekwebsite The Vinyl Factory.
Samen met zijn vriendin Nina Serulus lanceerde Koen onlangs Afterclub. Een kleine maar ambitieuze uitgeverij in Schaarbeek, met als doel verhalen op te graven over elektronische muziek en clubcultuur “made in Belgium”. Nina Serulus studeerde kunstgeschiedenis en ontwerpculturen en werkt als projectleider bij het Vlaams Architectuurinstituut. Ze was curator van verschillende tentoonstellingen over clubcultuur, zoals Designing the Night. Graphic Design of Belgian Club Culture, 1970-2000 (2019) in ADAM Brussels Design Museum en Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today (2018), een coproductie tussen het Vitra Design Museum en het ADAM Brussels Design Museum.
Leo Seyers: webontwikkelaar
De Fransman Leo Seyers (°1992) studeerde kunst en fotografie in Brussel aan de École de Recherche Graphique en Luca School of Arts. Onder eigen vlag (Studio Scale) richt hij zich nu op digitale projecten in de culturele sector waar hij als zelfstandig frontend developer en designer aan de slag gaat.
Sam De Brabander: contentmanager
Sam De Brabander (°1991) is medeoprichter van Telex Agency, een pers-, PR- en communicatiebureau dat verhalen uit de Belgische elektronische muziekscene voortstuwt. Verder heeft hij zich geëngageerd in verschillende culturele initiatieven en kunstenfestivals waaronder “Het Festival van de Architectuur” en tijdelijke evenementenlocatie KERK in Gent, of was hij de country manager van het innovatieve muziekstreamingplatform 22tracks. Als fulltime muziekliefhebber werkte Sam ook als muziekjournalist voor VIBE en Red Bull Elektropedia en als winkelbediende bij Music Mania, de iconische platenwinkel in Gent.
Otis Verhoeve: grafisch ontwerper
Otis Verhoeve (°1999) is een grafisch ontwerper & letterontwerper gevestigd in Brussel. Hij studeerde grafische vormgeving aan LUCA School of Arts Gent en studeerde af in de “Expert Class Type Design” aan het Plantin Moretus Instituut in Antwerpen. Zijn praktijk situeert zich tussen op maat gemaakte lettertypen, grafische identiteiten, boekontwerp, logo-ontwerp en ander drukwerk. Klanten komen voornamelijk uit het culturele veld, met een sterke focus op het nachtleven en elektronische muziek, zoals platenlabels, nachtclubs, festivals en tijdschriften.
Camille Loiseau: contentmanager
Camille Loiseau (°1991) arriveerde 10 jaar geleden in Brussel en is er sindsdien een actief lid van de muziekscene. Ze werkte voornamelijk als PR- en communicatiemedewerker voor Vecteur in Charleroi, Atelier 210 in Etterbeek en andere culturele organisaties zoals Listen Festival en Voix de Femmes. Camille werd opgeleid als journalist en schrijft voor Vice Belgium, voornamelijk over muziek en gendergerelateerde kwesties. Als voormalig gender- en diversiteitscoördinator voor AJP (Association des Journalistes Professionnels) houdt ze beide ogen open en zorgt ze ervoor dat geen enkele stem ongehoord blijft, zeker als het gaat om de zogenaamde “minderheden”.
Ze is gepassioneerd door elke vorm van storytelling en ontwikkelde een sterke interesse in podcasts. Misschien werkt ze nu zelfs aan een podcast over – raad eens – de Belgische alternatieve muziekscene.